В МОМЕНТА ЧЕТЕТЕ

Какво се случи: Разделяй и владей!...

Какво се случи: Разделяй и владей!

IMG_20151014_185446
Анна и Сияна направиха годинка и пет месеца. Наскоро гледах снимки с тях отпреди няколко месеца – почти без косици, едни такива мънички човечета. А днес около мен търчат две любопитни човечета със собствени желания и намерения към околния свят. Колкото и еднообразно да ми се струва ежедневието ни, в главиците на момиченцата всъщност почти непрестанно се сблъскват непознати чувства и емоции.

Това, което се случва през последния месец, е, че всяка от тях започва да се осъзнава като самостоятелна личност – доколкото това е възможно на този етап. Но определено и двете изискват отделно внимание – всяка за себе си. И това е съвсем нормално. Само че мама, тоест моя милост, нещо взе да се шашка. Може би защото зачестиха ситуации, в които момиченцата стават меко казано груби една към друга. При спор за играчка често се стига до шамаросване. Пионер в прокарването на този метод стана Сияна, но Анна се учи бързо. Подобни ситуации винаги приключват с рев – едната или другата, а защо не и двете. Плачът, който издава всяка е много сърцераздирателен – на същество, което е неразбрано, ощетено и търси закрила. Старая се да гушкам и двете, но това често води до повторно шамаросване от страна на едно от момиченцата спрямо другото. Настъпва трагедия. А мама е една. Доста неприятна, направо патова ситуация. Опитвам се да им говоря, да им обяснявам, че са сестрички, че сестричките се обичат и само се галят – показвам им с жестове. Но истерията си е истерия. Трудно е да разсейвам и двете едновременно. Някак драмата стихва всеки път – и аз не знам как.

Озадачена от безпомощността си, започнах да се ровя и да търся решения. Не мога да кажа, че съм ги намерила. Ще споделя няколко цитата, на които попаднах и които леко започнаха да повдигат завесата:

„Социалните умения идват по-рано при близнаците, просто защото те винаги са били в група. Въпреки това пътят за развитието на тези умения може да не лек. Те трябва да се научат да споделят преди да са достатъчно големи за да разберат, какво точно означава това, така че ще е необходимо известно обучение. За децата е необходимо възрастните да поставят границите на изразяваните от тях емоции, така че да не се нараняват взаимно или да не нараняват другите. Отвличането на вниманието, разсейването е подходящо за деца под 12 месеца. След това родителите трябва да започнат процес на обучение на съпричастност и уважение към другите.“ (прочетох го тук)

„Споделят се практики, в които децата се разделят в отделни групи в детската градина или отделни класове на училище. Целта на това „разделяне“ е личностното израстване на всяко от децата. Това разделение дава възможността на детето да погледне на себе си отвъд очевидното сравнение с другия близнак. Естествено първото разделяне един от друг може да бъде много трудно, особено ако се случва за първи път. Затова се препоръчва от време на време да се предприемат такива разделяния /примерно единият близнак да бъде навън с единия родител, докато другият родител играе с втория или единият да е на гости при баба и дядо, докато другият е с родителите си/, за да може когато дойде моментът за разделяне в училище или детска градина за тях това да бъде по-естествен процес. Това, че оставяте всяко дете да бъде само със себе си през това време изобщо не означава, че те ще се раздалечат един от друг! Всъщност това ще ги сближи.“ (Александра Богданова, психолог)

„Мисля, че всеки човек от момента на зачатието е източник на собственото си желание да живее. Неговото желание се ражда символично, от само себе си, това самостоятелно желание произлиза от мъничкото човече, което трябва да уважаваме, както уважаваме желанието на всеки възрастен“ (Франсоаз Долто).

Продължавам с ровенето по този деликатен въпрос. На български не откривам много, но тъй като темата е дълга и струва ми се сложна, обещавам, че щом попадна на нещо конкретно и полезно, ще споделя. Междувременно, ако някой е имал търпението да прочете този текст и има опит и знание по темата, ще се радвам да сподели в коментарите.

Такива неща през този месец. А да – Анна води с два кътника в процеса на никнене на зъбки; и двете откриха нов свят с присъствието на череши на масата; един гълъб започна редовно да каца на прозореца ни по време на закуска или обяд и двете момиченца изпадат в луд възторг; а когато са в настроение да си играят заедно, пада такъв смях, че няма начин да не ти мине и умората, и нервността, и въобще всичко ти минава. Остава само детският им смях – чист и звънтящ… Същински ангели.

До следващия спор между малките човечета. Въпрос на желания, на настроения и на секунди.


Последната наша майка в рубриката "Дневници". Тя е с най-големите измежду децата в проекта МВ - близначките Анна и Сияна, и с най-малкия сред тях - Любомир. Ралица е редактор с над десетгодишен опит, мениджър съдържание в сайтовете на bTV. Понастоящем е в онзи етап от живота си, в който всичко започва отначало. Още за нея и децата й: в "За нас".

ПОДОБНИ ПУБЛИКАЦИИ

  1. Светла

    3 юли

    Здравей! Когато прочетох текста ти за разделянето и владеенето на играчките, изпаднах в умиление. Честна дума! И аз не знам защо. И се успокоих : значи не съм единсгвената в подобна ужасна ситуация с гушкането едновременно и на двете, и шамарите, и последващото жално плачене. Явно това си е пътят, по който трябва да минат, за да станат най-добрите приятелки след време. Дано!
    Забравих да се представя от емоции: майка на две близначки Мила и Рая на година и четири месеца.
    Поздравявам те за хубавия материал и, разбира се, ще продължавам да чета:-)

  2. Здравей, Светла :) аз пък винаги се радвам на обратна връзка, защото си казвам – ето, има смисъл да споделям „на глас“ :) Близнаците малко или много си се оказват друга вселена. Между другото си взех една книга на Франсоаз Долто – „Когато се появи детето“. Струва ми се доста практична по отношение на разбирането на малките човечета. А тук пуснахме и една интервю с доц. Моника Богданова – може да ти е интересно :)

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *